- Vocaloid: fet a Barcelona, accelerat al Japó.
El Vocaloid és un altre fenomen de tecnologia musical sorgit de la Universitat Pompeu Fabra (al costat del Reactable). Es tracta d'un programa que permet cantar de manera digital. Dit d'una altra manera, un programa que ofereix una veu digital. Comercialitzat per Yamaha al Japó en veu femenina i caracteritzat com a personatge manga amb nom Hatsune Miku, la comunitat de la xarxa social Nico nico douga li ha donat videoclips, família, aventures, li ha construït una història. Fins al punt que s'estan comercialitzant discos que la comunitat ha creat a Nico nico douga.
Per a Xavier Serra, director del Grup de Recerca en Tecnologia Musical de la UPF, però, el repte ara rau en la interacció de la creació, el contingut, i la comunitat. Ara el que falta, més que tecnologia, és un nou context social. - EyesOS: cloud's webdesktop, nou paradigma?
Marc Cercós i Pau Garcia-Milà, dos joves de 17 anys (2005) d'Olesa de Montserrat, s'entodusseixen a voler un sistema que els permeti disposar dels mateixos arxius en diversos ordinadors i terminals connectats a internet. Malgrat crítiques i una mala acollida inicials, es dediquen a desenvolupar el que per a ells els pot resoldre l'anar de casa d'un a casa de l'altre oblidant arxius i havent de caminar en pujada.
Ara són 25 persones a l'empresa i aterraran de la mà d'IBM al mercat nordamericà.
Per a ells, el quid de l'èxit ha estat la perseverança i creure en el projecte, sobreposant-se a crítiques i recels. - Anatomia 3D: repensar la didàctica del cos humà.
Un visor online per a l'estudi i la comprensió de l'anatomia humana. Amb més de 800 peces dibuixades una per una per construir el cos, aportant una nova visió a la professió mèdica: la perspectiva espaial de l'anatomia humana.
Més d'un centenar d'alumnes de la Universitat de Barcelona ja ho han utilitzat en els seus aprenentatges. - Pita Barcelona: d'artesania local a marca internacional.
La història d'un rellotger autodidacte que innova en la mecànica i que aconsegueix reconeixement internacional.
Fill d'un poble de Badajoz, fins que no es trasllada a Barcelona Aniceto Jiménez no té accés a eines i instruments que li permetin gaudir de la seva passió: els rellotges mecànics. Després d'anys arreglant rellotges fa el salt a la innovació amb una patent per la qual treu la corona de donar corda. També ha patentat un nou sistema per a rellotges submergibles i que n'elimina la problemàtica.
Juntament amb el seu fill Daniel Jiménez, informàtic i home de negocis, fan el salt internacional. La seva recepta: trobar nous camins, sorprendre i il·lusionar-se, sentir passió per la feina. - DiversiTAC: afrontar el repte de la multiculturalitat en l'educació.
Isabel Gargallo i Roser Reynal explicaven el canvi que ha patit l'IES Milà i Fontanals, del Raval, per adaptar-se a l'onada d'immigració a les aules. Des del funcionament de l'escola mateixa, la seva relació amb l'entorn, la manera d'ensenyar... Ja no es considera l'alumnat com una ampolla buida a omplir de contingut sinó com persones que han de ser capaces de resoldre situacions imprevistes amb les seves competències.
Finalment, Alfons Cornella, director d'Infonomia -coorganitzadora de l'esdeveniment amb Opus5- explicava quins preveia que eren els problemes que haurà d'afrontar la generació següent.
Per a Cornella, aquesta nova generació viurà situacions diferents:
- Els seus individus se sentiran part de nacions transversals. La geografia perdrà importància
- El món digital serà tan extrem que tindran guanyaran importància els objectes. Hauran de ser objectes útils i que siguin emocionants
- Es trobaran que se'ls pagarà pel coneixement que aportin a l'organització més que per les hores dedicades
- Es passarà del manonomics al womenomics
- D'una banda, és d'ordre tecnològic: disposarem de massa informació per a digerir i massa poc temps.
En aquest cas, Cornella creu que apareixeran solucions de dos tipus: en primer lloc, l'esforç que hem fet en posar la e- (electrònic) passarà a ser per a posar la s- smart (intel·ligent). En segon lloc, es desenvoluparan tecnologies i instruments que permetin rebre informació d'un emissor i ser localitzats per sensors, el que s'anomena ibiqüitat (PDF). - De l'altra, el problema és d'ordre social: així com Darwin preveia la mescla parental per a poder canviar en situacions de crisi, en les empreses les que són sòlides tendeixen a l'estancament. Però el futur passa per explotar novetats del substrat social. És a dir, cal connectar el nou amb el vell per avançar.
Així, veiem que els nous problemes són diferents. Són indefinibles i el mecanisme de resolució és l'heurística. Són els problemes perversos o wicked problems. Per a Cornella, per a resoldre'ls cal acord entre tothom implicat, no només els talents de qualitat que hi treballen.
A causa del seu alt component social, cal posar un major èmfasi en el coneixement, en la visió compartida. En el cas de les empreses, algunes ja van més enllà de la Responsabilitat Social Corporativa perquè s'adonen que quan busquen el benefici de la societat acaben obtenint beneficis propis. Segons Cornella, és hora de superar l'individualisme.
3 comentaris:
Una molt ressenya, Núria, moltes gràcies.
molt bona, volia dir... :-)
Gràcies a vosaltres, Mercè!!!
Publica un comentari a l'entrada