. El blog de la Núria Masdéu: Els natius digitals

9.11.07

Els natius digitals

Fa dies que tenia desat un post d'en Juan Freire en què parla de natius digitals: un nou concepte que es va discutint i confrontant a d'altres més estesos, com el de fractura digital. Els natius digitals es distingeixen de la resta per una sèrie de característiques, segons en Genís Roca:
  • Exerceixen un domini dels mitjans de producció digital: els agrada crear, i crear molt.
  • Tenen el món com a terreny de joc.
  • Incorporen la xarxa com a element vertebrador.
  • Aprenen en xarxa i de la xarxa.
  • Donen importància a la identitat digital.
  • Participen de la conversa: responen comentaris i missatges de correu.
  • Creixen diferent: explorant i transgredint.
Es tracta, segons explica Freire, de persones d'edat determinada, per bé que no totes les d'aquesta edat són natius digitals. Els que els fa diferents és que "es caracteritzen culturalment, per la seva forma d'interacció amb la informació i amb els altres, ja siguin individus o col·lectius".

Llegeixo a la wikipedia que el Berkman Centre for Internet & Society i el Research Center for Information Law porten a terme un projecte de recerca sobre digitals natius. Posen a disposició de tothom un wiki. Si teniu temps feu-hi un cop d'ull, que val la pena.

També està bé el quadre sobre les diferències entre alumnat natiu digital i professorat immigrant digital.

Alumnat natiu digital
Professorat immigrant digital
Prefereixen rebre informació ràpidament des de múltiples fonts multimèdia. Prefereixen lliurar la informació a poc a poc i controladament de fonts limitades.
Prefereixen processament en paral·lel i multitasca. Prefereixen processament únic i una tasca única o limitada.
Prefereixen processar imatges, sons i vídeo abans que text. Prefereixen proveir text abans que imatges, sons i vídeo.
Prefereixen l'accés a l'atzar a informació multimèdia d'hiperlinks. Prefereixen proveir informació linealment, lògicament i seqüencialment.
Prefereixen interactuar / fer xarxa simultàniament amb molts d'altres. Prefereixen que l'alumnat estudïi independentment més que no pas en xarxa i interactuant.
Prefereixen aprendre “just-in-time.” Prefereixen ensenyar “just-in-case”.
Prefereixen la gratificació i la recompensa instantànies. Prefereixen gratificació i recompensa diferits.
Prefereixen aprendre el que és rellevant, útil a l'instant i divertit. Prefereixen ensenyar seguint un currículum i amb exàmens estàndards.

2 comentaris:

Martí Cabré ha dit...

Una informació molt interessant. M'ha fet venir al cap l'article sobre la generació Y (http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/57235).

Amb la rapidesa amb que canvia tot, ja veig que als nous joves no els entendré pas...

Núria ha dit...

Bé, si els coneixem una mica més potser els podrem arribar a entendre...