En la tercera part es vol anar més enllà del model "la notícia és una conversa" per proposar i analitzar què ve després d'haver explicat o publicat una notícia. I ho fa amb un marc de treball conegut per al periodisme: el de les 5 W's.
L'original és: who (qui), what (què), when (quan), where (on), why (per què) i how (com).
La proposta de Bradshaw és:
- Who can I connect with? (Amb qui puc connectar?)
- What did the journalist read to write this? (Què ha llegit el o la periodista per escriure això?)
- Where did this happen? (On ha passat?)
- When are events coming up that I need to be aware of? (Quan hi ha algun acte de què m'hagi d'assabentar?)
- Why should I care? (Per què m'hauria d'interessar?)
- How can I make a difference? (Com puc marcar la diferència?)
Per a Bradshaw els mitjans digitals encara no fan prou, haurien de connectar més. I d'aquí sorgeix la proposta de nou model de 5 w's.
- 1. Aprofitem-ho perquè s'autogeneri una comunitat d'interès: potser un grup preexistent de Facebook, un servei per construir la pròpia xarxa social, o alguna cosa gestionada activament per la redacció
- Els periodistes han de donar a conèixer les fonts. Algunes maneres: fer ús d'una eina de social bookmarking, classificada pertinentment en categories.
- La proposta és mapejar les notícies. Que les experiències fins al moment no siguin fets aïllats.
- Si parlem d'actes d'agenda, facilitar al màxim la incorporació d'aquests actes als calendaris i agendes de Google, Yahoo, Outlook...
- Personalitzar al màxim les informacions. Exemple: el Budget Calculator de la BBC té per objectiu dir com un nou pressupost t'afectarà.
- Marcar la diferència? Obrint-se als lectors.
2 comentaris:
El periodisme serà digital o no serà!
Però quina llàstima, perquè aquestes cinc noves W semblen més orientades a
al màrqueting que no pas a la fidelitat primigènia del periodisme: els fets.
Hola jac:
Aquesta proposta de 5w's pot sonar més a reclam que a res més seriós... en tot cas, està bé seguir el cicle de posts del blog original sobre periodisme i internet.
Fins ara!
Publica un comentari a l'entrada