. El blog de la Núria Masdéu: Proposta nova de 5 W's

20.11.07

Proposta nova de 5 W's

Paul Bradshaw publica a Online Journalism Blog una proposta de model per a la redacció del segle XXI, explicada en 5 parts.

En la tercera part es vol anar més enllà del model "la notícia és una conversa" per proposar i analitzar què ve després d'haver explicat o publicat una notícia. I ho fa amb un marc de treball conegut per al periodisme: el de les 5 W's.

L'original és: who (qui), what (què), when (quan), where (on), why (per què) i how (com).

La proposta de Bradshaw és:
  1. Who can I connect with? (Amb qui puc connectar?)
  2. What did the journalist read to write this? (Què ha llegit el o la periodista per escriure això?)
  3. Where did this happen? (On ha passat?)
  4. When are events coming up that I need to be aware of? (Quan hi ha algun acte de què m'hagi d'assabentar?)
  5. Why should I care? (Per què m'hauria d'interessar?)
  6. How can I make a difference? (Com puc marcar la diferència?)
La qüestió és que la conversa és bona. Ens ajuda a organitzar els pensament. Ens ajuda a repensar idees, fer connexions, negociar... Però només és l'inici.

Per a Bradshaw els mitjans digitals encara no fan prou, haurien de connectar més. I d'aquí sorgeix la proposta de nou model de 5 w's.
  1. 1. Aprofitem-ho perquè s'autogeneri una comunitat d'interès: potser un grup preexistent de Facebook, un servei per construir la pròpia xarxa social, o alguna cosa gestionada activament per la redacció
  2. Els periodistes han de donar a conèixer les fonts. Algunes maneres: fer ús d'una eina de social bookmarking, classificada pertinentment en categories.
  3. La proposta és mapejar les notícies. Que les experiències fins al moment no siguin fets aïllats.
  4. Si parlem d'actes d'agenda, facilitar al màxim la incorporació d'aquests actes als calendaris i agendes de Google, Yahoo, Outlook...
  5. Personalitzar al màxim les informacions. Exemple: el Budget Calculator de la BBC té per objectiu dir com un nou pressupost t'afectarà.
  6. Marcar la diferència? Obrint-se als lectors.

2 comentaris:

Anònim ha dit...

El periodisme serà digital o no serà!
Però quina llàstima, perquè aquestes cinc noves W semblen més orientades a
al màrqueting que no pas a la fidelitat primigènia del periodisme: els fets.

Núria ha dit...

Hola jac:

Aquesta proposta de 5w's pot sonar més a reclam que a res més seriós... en tot cas, està bé seguir el cicle de posts del blog original sobre periodisme i internet.

Fins ara!