El que hi explica és el major reconeixement que el periodisme ciutadà rep actualment. Les inversions de mitjans de comunicació i altres entitats permeten experiments diversos. I constata l'allau d'idees noves que sorgeixen.
Però el camí que queda, segons Gillmor, és llarg. Aposta per una major experimentació en el periodisme i els projectes informatius comunitaris. Tractar la credibilitat, l'ètica i la confiança és essencial.
Gillmor ofereix 10 grans punts (els podeu llegir extensament al seu article):
- Reconeixement del periodisme ciutadà.
En part basat en el vídeo. Posa per exemple l'afer macaco - Els mitjans tradicionals pugen al carro.
Posa d'exemples els blogs de Le Monde, la sol·licitud als ciutadans de fornir informació per investigar l'ajuntament per part de Ft. Myers (Florida) News-Press, l'acord de col·laboració de Reuters amb Global Voices Online per a l'Àfrica, etc. - Contracop.
O reticència a les novetats: la de l'Enciclopèdia Britànica davant la Wikipèdia... - Eines i idees.
Mai abans hi havia hagut tant de temps per provar coses noves. L'allau d'eines i idees pot arribar a ajudar a fer un nou i millor periodisme. Els seus exemples: Placeblogger, Pambazuka News... - Negocis.
Reclama models de negoci viables. Els que ara se'n surten millor són els especialitzats, en què els anunciants hi veuen més possibilitats. Es lamenta del tancament de Radio Open Source, segons el seu parer, un dels llocs on es feien més innovacions. - L'experimentació és barata.
Posa l'exemple de SourceForge, la plataforma on desenvolupadors d'open source poden penjar els seus projectes i compartir-los perquè siguin millorats. Molts d'aquests projectes són fracassos, però fracassos individualment barats. Segons Gillmor, l'R+D que s'hauria d'haver fet tots aquests anys s'està portant a terme de manera distribuïda. - Algunes iniciatives a seguir.
- Explotar la mobilitat. L'accés a internet no només a través del PC.
- Explotar la història que poden explicar els objectes. La seva proposta passa per ser obert (en tecnologia i idees), ús d'eines ja existents, col·laborar amb tercers i arriscar-se. - Ètica, civisme, confiança.
Gillmor demana un codi de conducta. Saül Gordillo llançava aquesta mateixa proposta en el Congrés a Londres del juliol. - Credibilitat.
Existeixen eines i tècniques per reforçar la credibilitat: NewsTrust, eines de popularitat aplicades a Digg o NewsVines... però la popularitat no ho és tot. Es necessita aplicar credibilitat, cosa més difícil. - Formació en mitjans / periodisme.
Cal que tothom aprengui a ser escèptic, a fer ús d'un "metre intern de confiança", aprendre tècniques i rutines de producció, ser acurat, veraç, transparent... és a dir, aplicar tot el que se suposa en un periodista. Podeu trobar aquests principis al Knight Citizen News Network.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada