. El blog de la Núria Masdéu: Provat matemàticament el misteri dels embussos de trànsit

4.1.08

Provat matemàticament el misteri dels embussos de trànsit

Un equip de matemàtics de les Universitats d'Exeter, Bristol i Budapest han trobat la resposta al misteri dels embussos de trànsit.

Aquest equip ha desenvolupat un model matemàtic que mostra l'impacte de successos inesperats com, per exemple, que un camió surti del seu carril en una via amb dos carrils per sentit. El model demostra que, enlentint la marxa fins a una velocitat crítica quan reaccionem davant d'un fet com el descrit forcem el cotxe posterior a baixar encara més la velocitat i el de més enllà fer-ho encara més.

El model prediu l'escenari típic en autopistes amb trànsit dens. L'embús va tirant enrere creant una "onada enrere" que els conductors trobaran pocs minuts després d'originar-se.

Per tot plegat, ells diuen que és important el tipus de frenada que realitzem. Una frenada forta -normalment causada per una reacció tardana en la conducció- pot afectar la fluïdesa del trànsit en molts quilòmetres.

A les nostres autopistes també hi ajudaria que els més lents anessin pel carril de la dreta en lloc de quedar-se al carril central (!!!).

5 comentaris:

Martí Cabré ha dit...

Estic ben fart d'haver de creuar dos carrils cap a l'esquerra per avançar cotxes lents que van pel carril del mig!

A veure, o anem per la dreta quan no estem avançant (els altres dos carrils són només per avançar) o canviem el codi de circulació.

albir ha dit...

Uoles,

jo vaig en tren cada dia, pero ja fa mol snays que el tema aquest del carril dret em treu de polleguera.

Una cosa es l'eix transversal en el tram d'un carril per sentit, pero si en una autopista de tres carrils el de la dreta no es fa servir, aleshores de veritat necessitem mes carreteres? si no hi sabem circular millor.

Pel que fa a la frenada ja havia sentit fa temps que quan l'autopista va molt carregada, si algu toca el fre, 20 cotxes mes endarrera s'arriben a parar.

en fi... molt d'acord...

Núria ha dit...

És curiosíssim veure com el carril ràpid va pleníssim, el del mig a petar i el de la dreta ben buit...

Penso que hauríem de permetre avançaments a l'americana i poder-ho fer per la dreta. O començar a forçar la circulació com toca. No sé per què no s'hi posen més, amb aquest tema?...

Antoni ha dit...

No sabia de l'existència d'aquests estudis, però ja m'havia fet la meva pròpia teoria sobre les cues fantasma que vaig explicar aquí: http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/47246
Sovint es culpa als camions de causar embussos, però un camió quan va a 88 km/h, que es el que màxim que permet anar el limitador que porten instal·lat tots els camions de pes superiors a 12.000 kg PMA, no causen cap entorpiment, però quan se'ls fa parar, llavors, si que entorpeixen pel fet de necessitar uns quants minuts a recuperar la seva velocitat màxima. Fer circular els camions només pel carril de la dreta empitjoraria la situació ja que quan hi hagués una sortida, els cotxes, haurien de travessar la línia de camions i els obligarien a parar.

Núria ha dit...

Ei, Antoni, doncs tens raó amb el tema de les frenades. Això dels camions... no hi havia pensat mai...