. El blog de la Núria Masdéu: Dones a l'Àfrica, dones amb tren i autobús i dones europees i internet

30.1.08

Dones a l'Àfrica, dones amb tren i autobús i dones europees i internet

Llegeixo que s'ha generat certa polèmica perquè Procter & Gamble està donant gratuïtament compreses i tampons i "educació en higiene i pubertat" a l'Àfrica. També està construint lavabos en alguns llocs. La campanya no soluciona els problemes endèmics: el cost de les compreses (a Zimbabwe, per exemple, costen la meitat del que la mitjana de persones guanya en un mes), la manca d'aigua i la manca de lavabos.

Algunes veus critiquen que la campanya només exporta la cultura occidental de sobreconsumisme i fa que les noies depenguin de productes d'un sol ús que no poden permetre's. D'altres, es queixen que la campanya provingui d'una empresa, en entendre que no es pot esperar d'una corporació privada posar els interessos de noies africanes amb pocs recursos per davant de les pròpies.

Segons l'UNICEF, més d'una de cada 10 nenes de 10 anys no va a escola quan té la menstruació o deixa d'anar-hi indefinidament.

D'altra banda, descobreixo en aquest article que hi ha diversos països al món en què es reserven cotxes de metro i tren i autobusos per a dones: Mèxic, Japó, Egipte...

Resulta que, per exemple, a Ciutat de Mèxic (el transport públic del qual mou 22 milions de persones diàriament) les dones es queixen que els homes els toquen el cul, els fan petons o les segueixen quan surten fora.

A Tòquio l'any 2005 un estudi revelava que gairebé el 64% de dones entre 20 i 30 anys havien estat magrejades en trens i metros. I a Egipte diu l'article que, des del 1990, cada tren reserva el primer vagó a les dones.

Tornant a casa. Llegia fa uns dies a Baquía que les internautes europees ens connectem una mitjana de 2,36 hores al dia. I quant als principals usos de la xarxa, per a més d'un 60% són trobar informació, divertir-se, comprar productes i serveis, enriquir coneixements, obtenir consells pràctics i crear i mantenir un vincle social.